Idag kan det vara ett stressigt arbete att jobba som ”social media manager”, där du tar hand om ett företags sociala medier och forum på internet. Du behöver kunna göra uppdateringar även när du är på språng, och moderera forum åt företaget du jobbar för. För att enkelt kunna uppdatera Facebook, Twitter och forum kan du använda dig av några olika effektivitetstips.

Med ett iphone pro 11 skal skyddar du din smartphone så att du inte riskerar att tappa det när du behöver göra en viktig uppdatering. Hos Teknikdelar finns många mobilskal till iPhone 11 Pro och andra mobiler, från en lång rad olika tillverkare. Ett pålitligt skal gör det möjligt för dig att fokusera mer på ditt arbete utan att behöva oroa dig för onödiga avbrott på grund av en skadad mobil.

Skapa bra innehåll

För att sköta dina sociala medier effektivt är det viktigt att du inte skapar överexponering. Antalet uppdateringar bör inte vara för många per dag, och du behöver vara tydlig, informativ och rolig i uppdateringarna. Det är viktigare att skapa content som dina följare gillar, än att ha ett ”säljande” anslag. Ge kunderna relevanta råd, nyheter och information som de har nytta av. Om de klickar vidare finns det en ökad chans att de blir mer intresserade av varumärket eller produkterna och följer kontot.

Ny algoritm

Genom att skapa innehåll som sticker ut kan du lättare skapa inlägg som delas mer brett och genererar fler följare. Men Facebooks algoritm har förändrats under senare tid, den visar nu endast upp det innehåll som den tror att användarna tycker om. Det innebär att ditt innehåll kan var bra, men ändå inte få så många följare som du tror till att börja med. Men trägen vinner, vilket innebär att om du fortsätter att dela bra inlägg så kommer dina följarantal att växa med tiden.

Bred kompetens för sociala medier-ansvarig

Det krävs bred kompetens för att kunna ansvara för sociala medier och den som sköter Facebook, LinkedIn, Twitter med mera bör inte bara ha kännedom om dessa plattformar ur ett konsumentperspektiv. Det är viktiga affärsapplikationer ur ett strategiskt perspektiv, vilket innebär att det krävs goda kunskaper om psykologi för att skapa framgångsrika implementeringar. Personen som anställs för att sköta sociala medier bör ha erfarenhet vad gäller traditionella plattformar för kundkommunikation, vilket är vanliga kunskaper hos kommunikatörer och marknadsförare. Det är också bra att ha erfarenhet från kundservice, så att det fungerar bra att hantera kundernas mer negativa upplevelser och klagomål.

Sociala medier kan vara ett ställe där många uppför sig på ett sämre sätt än vad de hade gjort i verkligheten. Det kräver en stor kompetens och förmåga hos användarna i att hantera aggressivt och negativt bemötande. Sociala medier som Facebook har blivit dagens mest aktiva forum, vilket ger behov av en lika aktiv moderering som i de mer traditionella diskussionsarenorna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *